Denumire proiect: SISTEM DE PROTECŢIE A VEHICULELOR LA ACŢIUNEA LOVITURII CU GRENADĂ ANTITANC TIP PG-7

Obiectivele proiectului:

Realizarea unui sistem pasiv de protecţie la acţiunea loviturii cu grenadă antitanc tip PG-7, care să echipeze vehiculele care execută misiuni în teatrele de operaţii.

Pe plan naţional nu este asigurată protecţia balistică la acţiunea loviturilor cu grenadă antitanc cumulativă pentru maşinile de luptă (tancuri, maşini de luptă ale infanteriei , transportoare blindate şi autovehicule blindate).

Principalele rezultate obţinute:

În anul 2016, au fost realizate 2 tipuri de sisteme de protecţie a vehiculelor la acţiunea loviturii cu grenadă antitanc tip PG-7 –  model experimental (Fig. 1), în 6 variante, asupra cărora au fost efectuate trageri reale în poligon.

Sisteme de protecţie tip grilaj şi tip plasă

Eficacitatea sistemului de protecţie este determinată de iniţierea exploziei grenadei antitanc PG-7M fără funcţionarea focosului de cap, la impactului acestuia cu blindajul vehiculului. În această situaţie nu se formează jetul cumulativ.

Conform verificărilor prin trageri reale efectuate, în cazul sistemului de protecţie tip grilaj, eficacitatea acestuia este de ≈25% iar în cazul sistemului de protecţie tip plasă este mai mare de 50%.

În urma testării comparative a fost identificat sistemul de protecţie cu eficacitate maximă (Fig. 2). În etapa următoare sistemul va fi supus testării-evaluării în vederea utilizării la nivelul structurilor dislocabile în teatrele de operaţii care au în dotare vehicule blindate.

Sistem de protecţie a vehiculelor la acţiunea loviturii cu grenadă antitanc tip PG-7 –  model experimental

Denumire proiect: “SISTEM DE PROTECŢIE ÎMPOTRIVA EXPLOZIILOR ŞI IMPACTURILOR CU ENERGIE MARE FOLOSIND MATERIAL POROASE ÎMBIBATE CU LICHIDE – PROTHEIS”.

Obiectivele proiectului

Proiectul se derulează în cadrul Planului Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare şi are termen de realizare finalul anului 2017.

Rezultatul proiectului constă în dezvoltarea unui sistem adiţional de protecţie pentru persoane. Produsul se prezintă ca o structură flexibilă compozită, obţinută prin includerea celulelor de amortizare (Shock Absorber Cells – SAC) într-o matrice, astfel creîndu-se un sistem de protecţie utilizabil în diferite aplicaţii pentru protecţia personalului uman. Fiecare celulă de amortizare (SAC) este construită prin încapsularea unei structuri poroase deformabile aflată în suspensie într-un lichid special.

Principalele rezultate obţinute

Au fost identificate diferite soluţii constructive de matrice de tip M-SAC. Unele dintre ele au fost implementate ulterior într-o soluţie fizică în scopul de a fi testată atât la solicitări generate la impact dar şi în urma exploziei (Fig.1).

Eficienţa sistemului de protecţie depinde de eficienţa mecanismului de oprire şi absorbţia energiei de impact. Plasarea matricei M-SAC se face între corp şi structura deformabilă de protecţie. De exemplu, în cazul unei veste de protecţie balistică matricea M-SAC va fi poziţionată între placa de ceramică şi corpul uman (Fig.2). Pentru poziţionare se poate utiliza o vestă suport cu buzunare pentru susţinere.

Pentru matricele multicelulare M-SAC fabricate, asamblate într-un panou de kevlar, s-a evaluat experimental capacitatea de atenuarea a undelor de şoc generate de încărcături explozive de TNT (Fig.3). S-a observat că suprapresiunea în frontul undei de şoc este amplificată de prezenţa fluidului îmbibat. Totuşi cel mai mic impuls a fost obţinut pentru o încercare pe un model experimental constituit din panoul de kevlar cu matrice M-SAC cu celule pătrate (SAC).

Activităţile derulate în cadrul proiectului au fost:

  • Fabricarea modelelor experimentale ale celulei de amortizare (SAC) în diferite configuraţii (partea a doua);
  • Proiectarea şi realizarea modelului funcţional multicelular (M-SAC) în diferite variante structurale;
  • Testarea în poligon a modelului multicelular funcţional (M-SAC) a impactului cu o undă de şoc (partea întâi);
  • Evaluarea rezultatelor experimentale în vederea demonstrării utilităţii soluţiilor propuse (partea întâi).

Denumire proiect: “ŢINUTĂ DE LUPTĂ MULTIPROTECTOARE” – LCD: Execuţie lot prototip

Obiectivele proiectului

Scopul proiectului de cercetare-dezvoltare „Ţinută de luptă multiprotectoare” a fost realizarea unei uniforme de camuflaj care să ofere militarului atât protecţie indirectă, prin utilizarea unui model de camuflaj cu eficienţă ridicată, cât şi protecţie directă pentru coate, genunchi şi împotriva incendiilor. De asemenea, produsul aduce un plus de confort luptătorului pentru mişcările specifice acţiunilor pe care le desfăşoară.

În cadrul acestei lucrări de cercetare au fost realizate un număr de 75 de ţinute ce vor fi predate către beneficiar pentru a fi utilizate în condiţii operaţionale specifice.

Obiectivul lucrării de cercetare-dezvoltare a constat în realizarea unui lot de luptă multiprotectoare model prototip care să răspundă cerinţelor de camuflare, ergonomie şi protecţie.

Principalele rezultatele obţinute

Modelul de camuflaj utilizat a fost realizat în baza unui algoritm obiectiv de analiză a imaginilor achiziţionate în teren. Utilizând algoritmul dezvoltat în cadrul proiectului se pot genera modele de camuflaj cu eficacitate ridicată specifice zonei în care militarii români îşi desfăşoară misiunile.

Ţinuta de luptă multiprotectoare este formată din pantalon, bluză tactică şi veston. Aceasta dispune de o ergonomie îmbunătăţită generată de elementele  de material elastic din zona genunchilor şi a spatelui pantalonului, de o croială cambrată pe corpul militarului, buzunare orientate oblic pentru acces facil şi multiple posibilităţi de reglare.

Denumire proiect:  “SISTEM ŢINTĂ PENTRU TRAGERI SOL-AER, AER-AER ŞI NAVĂ-AER ÎN POLIGONUL CAPU MIDIA – ULTRA – 20 V1”

Obiectivele  proiectului:

Proiectul urmăreşte realizarea unui sistem ţintă pentru trageri sol-aer, aer-aer şi navă-aer în poligonul Capu Midia, destinat diversificării posibilităţilor de antrenament ale categoriilor de forţe în cadrul exerciţiilor de trageri reale sau simulate, în condiţiile unei protecţii sporite ale operatorilor umani.

Necesitatea dezvoltării unui astfel de sistem rezultă din cerinţele de antrenament ale categoriilor de forţe pe de o parte şi din nevoia de a se asigura aceste mijloace într-o manieră flexibilă, promptă şi la un preţ cât mai mic, prin mobilizarea de resurse proprii MApN.

Rezultate obţinute:

În semestrul I al  anului 2016 a fost executat şi testat un lot de ţinte aeriene format din trei platforme aeriene în configuraţie ”night” (ATM -1BB/N). În vederea optimizării costurilor, platforma aeriană ATM – 1BB/N se află în curs de omologare ca ţintă de sine stătătoare, urmând ca producţia să fie preluată de către SRLC/Avioane Ţintă Bz.91 Log. Otopeni iar operarea de către formaţiunea Pluton Ţinte din cadrul TIPTSA Capu Midia.

Pe parcursul anului s-au efectuat şase misiuni în poligonul Capu Midia însumând peste 33 de zile de teste şi peste 20 ore de zbor. În cadrul testelor s-au determinat următorii parametrii de performanţă pentru platforma aeriană ATM – 1BB/N:

  • viteza medie de croazieră: 160Km/h;
  • viteza maximă atinsă: 210Km/h;
  • altitudinea maximă atinsă: 2200 m (această altitudine nu a fost limitată de echipamentele electronice sau de motor);
  • navigarea autonomă a platformei aeriene pe un traseu prestabilit cu peste 50 puncte intermediare;
  • sistemele radiotehnice SRD S-75M3, P-18, CWAR, HIPIR şi GHEPARD nu au influenţat funcţionarea platformei aeriene;
  • sistemele radiotehnice SRD S-75M3, P-18 şi HIPIR au detectat şi însoţit stabil ţinta, la diferite momente ale evoluţiei pe traiectul în poligon;
  • distanţa maximă atinsă în zbor: 40 Km, puterea semnalului fiind 90-100%;
  • viteza pe verticală la recuperarea prin paraşutare: 5.5 m/s;
  • capabilitate de operare pe timp de noapte.

În perioada 10÷20.05.2016, în poligonul Capu Midia, platforma aeriană ATM – 1BB/N a fost folosită pentru antrenarea specialiştilor din apărarea antiaeriană, sistemul S-60 executând trageri reale atât pe timp de zi cât şi pe timp de noapte.

De asemenea, tot în anul 2016 a fost actualizată documentaţia tehnică ULTRA 20 V1 şi au fost realizate două prototipuri ULTRA 20 (prototip în varianta V1 prezentat în figura 1) înglobându-se toată experienţa acumulată cu demonstratorul tehnologic. Deasemenea s-au efectuat primele teste în zbor. Pe parcursul anului 2017 se vor finaliza activităţile de testare în vederea omologării prototipului ULTRA-20 V1.